سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
علوم تجربی
 
 
آن که خصومت را از حد درگذراند گناه ورزید ، و آن که در آن کوتاهى کرد ستم کشید ، و آن که ستیزه جوست نتواند از خدا ترسید . [نهج البلاغه] 
»» نقش پذیری در پستانداران

واضح است که پدیده های شبیه به نقش پذیری در تکوین زندگی اجتماعی پستانداران نیز دخالت دارد . همه می دانند که هر چه بچه های پستانداران در سنین کوچکتر نزد انسان قرار بگیرند راحت تر پرورش پیدا می کنند . بره های بی مادری که انسان آنها را پرورش داده باشد به دنبالش راه می افتند و نسبت به سایر گوسفندها هیچ کششی نشان نمی دهند . البته این چسبیدگی فقط در شکل فرزندی آن

محدود نمی شود . مقامات باغ وحش می دانند که حیواناتی که توسط انسان با دست غذا داده شده باشند اغلب در موقع بلوغ از نظر جنسی و تولید مثل تباه شده محسوب می شوند.

          رفتار پستانداران شدیدا در کنترل حس بویایی آنهاست. موش ، رات و خوکچه هندی بالغ اغلب جذب حیواناتی می شوند که بویشان با بوی آنهایی که در هنگام پرورش یافتن با وی در یک لانه بوده اند مطابقت کند.

          تکوین واکنشهای اجتماعی نیز با تجارب اولیه شدیدا مرتبط است. اسکات و فولر در جمع بندی کارهای گروه خویش روی سگها معتقدند که یک دوره حساس از 3 تا 10 هفتگی عمر وجود دارد که در طی آن توله ها ارتباطهای اجتماعی برقرار می نمایند. اگر اینها تا 14 هفتگی جدا پرورش پیدا کنند دیگر واکنشی نداشته و رفتار آنها شدیدا غیر عادی می شود . اگر در اوج این دوره حیوان برای مدت بسیار کوتاهی در معرض انسان قرار بگیرد کافی است تا با وی رابطه عادی برقرار شود.

          روانپزشکان نیز همواره به مسئله نقش پذیری توجه داشته اند زیرا بدون شک بچه آدمی نیز نسبت به محرومیت از مادر بخصوص در سنین بین 18 ماهگی تا 3 سالگی شدیدا حساس است . بلوبای معتقد است که در این مرحله یک دوره حساس و بحرانی وجود دارد که کودک با مادر خویش پیوند برقرار می گند و این پیوند زیر بنای همه ارتباطهای اجتماعی دیگر وی را تشکیل می دهند.

         بالاخره یک مثال روشن از دوره حساس می توان ذکر نمود با این تفاوت که این یکی در مورد حیوانات بالغ است. کلوپفر و همکارانش نشان داده اند که بز ماده درست پس از تولد بچه ها در یک دوره کوتاه به بوی بزغاله هایش حساس است . اگر ظرف یک ساعت اول به بچه ها دسترسی نداشته باشد ، بعدا آنها را پس خواهد زد. اما فقط 5 دقیقه تماس با آنها در این دوره کافی است تا از پذیرش آنها حتی پس از 3 ساعت جدایی نیز سرباز نزند.

 منبع: مقدمه ای بر رفتارشناسی ترجمه عبدالحسین وهاب زاده



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » ایزدی ( شنبه 88/2/26 :: ساعت 12:21 صبح )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

دب اکبر
چگونه خواب های خود را به خاطر بیاوریم؟
جویندگان علم
نکته های نغز درباره مغز
علوم در زندگی
[عناوین آرشیوشده]
 

>> بازدید امروز: 15
>> بازدید دیروز: 14
>> مجموع بازدیدها: 125178
» درباره من «

علوم تجربی
ایزدی
من دبیر مدرسه راهنمایی هستم به شغل خود علاقه ی بسیار دارم.امیدوارم با نظرات خود مرا در بهتر شدن وبلاگم یاری کنید . با تشکر

» پیوندهای روزانه «

پایگاه جهانی اهل بیت [40]
بانک ملی ایران [44]
پست ایران [29]
خدمات وبلاگ [54]
علم نوین [33]
روش [73]
تبیان [45]
هنر دست بافی [87]
نمایشگاه کتاب فرهنگیان [35]
وزارت اموزش و پرورش [25]
گوگل [26]
دائرهالمعارف [27]
مدرسه راهنمایی جنت [41]
یاهو [14]
سازمان اموزش و پرورش استان اصفهان [70]
[آرشیو(16)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها «
علمی[8] . مذهبی[2] . اموزشی[2] . پرورشی . زندگینامه . اخبار . اطلاعات عمومی . گالری تصاویر .
» آرشیو مطالب «
دی 1387
بهمن 1387
اسفند 1387
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
خرداد 1388
آبان 1388
دی 1388
آذر 1388
بهمن 1388
اسفند 88

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «
کتابخانه الکترونیکی مرکز تحقیقات معلمان اصفهان
مدرسه جنت
علوم تجربی کلات نادری

» صفحات اختصاصی «

» لوگوی لینک دوستان «










» وضعیت من در یاهو «
یــــاهـو
» موسیقی وبلاگ «

» طراح قالب «