سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
علوم تجربی
 
 
خردی که بیماری خشم و شهوت دارد، از حکمت بهره ای نمی برد . [امام علی علیه السلام] 
»» گسترش آنفولانزای خوکی در سرتاسر جهان

با توجه به اینکه در هر ساعت، حدود نیم میلیون نفر در جهان مشغول سفر هوایی هستند، زمینه بسیار مناسبی برای شیوع این بیماری جدید وجود دارد.درهمین رابطه، باراک اوباما رییس جمهوری امریکا نیز ضمن ابراز نگرانی از شیوع این بیماری خواستار مقابله هرچه سریع‌تر برای جلوگیری از همه گیرشدن ویروس آنفولانزای خوکی شد.با توجه به شیوع شدید آنفولانزای خوکی در جهان، سازمان بهداشت جهانی درجه هشدار مربوط به آن را افزایش داد.
به گزارش فردا از لندن، در پی شیوع گسترده آنفولانزای خوکی در جهان و افزایش تلفات آمار آن، بنابر تصمیم اتخاذ شده در جلسه کارشناسان ویژه سازمان بهداشت جهانی در ژنو سوئیس، درجه هشدار و احتمال ابتلا به این بیماری از درجه 3 به درجه 4 ارتقا یافت.

جدول مورد استفاده سازمان بهداشت جهانی خطر گسترده بیماری های واگیردار در سطح جهانی را از 1 تا 6 درجه بندی کرده است که هشدار درجه 6 به معنی قابلیت انتقال سریع عامل یک بیماری و انتشار آن در دست کم دو منطقه در جهان است.
با توجه به اینکه در هر ساعت، حدود نیم میلیون نفر در جهان مشغول سفر هوایی هستند، زمینه بسیار مناسبی برای شیوع این بیماری جدید وجود دارد.

به نوشته بی بی سی، آنفولانزای خوکی، بیماری است که خوک ها آن مبتلا شده ولی بدلیل تشابه ساختار بدن انسان با خوک، انسان ها نیز به آن دچار می شوند.

راه انتقال این بیماری از طریق هوا و مجرای تنفسی است.

گفتنی است که این بیماری ارتباطی با تماس نزدیک به خوک و یا حتی خوردن گوشت خوک در کشورهای غربی ندارد؛ از این رو احتمال شیوع آن در دیگر نقاط جهان نیز منتفی نیست.

چگونه مراقبت کنیم؟

آنفولانزای خوکی همانند دیگر انواع سرماخوردگی می باشد؛ به شدت توصیه می شود که مکررا دست های خود را به خوبی با آب و صابون و یا هر ماده تمیز کننده استاندارد دیگری بشوئید.

تا کنون، تحقیقات در مورد نحوه انتقال این ویروس تکمیل نشده است؛ با این حال از هرگونه تماس با افرادی که سرما خورده اند جلوگیری کنید.

تنها راه جلوگیری از سرایت این بیماری، انجام و تشدید مراقبت های لازم است.

علائم

این آنفولانزا همانند دیگر سرماخوردگی، همراه با سردرد، گلودرد،کوفتگی عضلانی، درد مفاصل، تب و لرز و گاها تهوع و اسهال می باشد.

این بیماری در صورت اقدام به موقع، قابل درمان است و سازمان بهداشت جهانی نیز داروی «تامی فلو» را برای آن تا کنون پیشنهاد کرده است.

به نوشته گاردین، مرکز این بیماری در مکزیک بوده است و عمده افرادی که از مکزیک بازگشته آن، تحت مراقبت قرار گرفته اند.

152 کشته، موارد مشکوک فزاینده

تا کنون، 1995 نفر در مکزیک مشکوک به این بیماری هستند که 26 نفر آنان به طور قطعی آنفولانزای خوکی گرفته اند. 152 نفر نیز در مکزیک جان خود را از دست داده اند.

هم چنین 3 نفر در گواتمالا،12 نفر در کلمبیا، 1 نفر در پرو،2 نفر در برزیل، 8 نفر در شیلی، 1 نفر در آرژانتین در میان کشورهای آمریکای لاتین، مشکوک به آنفولانزای خوکی هستند.

در ایالات متحده آمریکا نیز 17 نفر تحت مراقبت هستند و 64 نفر به آن مبتلا شده اند. 6 نفر نیز در کانادا به این مریضی گسترده دچار شده اند.

در انگلستان نیز 2 نفر قطعا آنفولانزای خوکی گرفته و 21 نفر تحت مراقبت هستند.

در میان دیگر کشورهای اروپایی نیز، 4 نفر در ایرلند، 5 نفر در فرانسه، 40 نفر اسپانیا، 1 نفر در یونان،  12 نفر در دانمارک، 13 نفر در سوئد، 5 نفر در چک، 5 نفر در آلمان در قرنطینه به سر می برند.

هم چنین 2 نفر نیز در اسپانیا آنفولانزای خوکی گرفته اند.

دو نفر نیز در سرزمین های اشغالی به این مرض مبتلا شده است و یک نفر تحت مراقبت به سر می برد.

111 نفر نیز در استرالیا مشکوک هستند. 11 نفر نیز در نیوزیلند به این آنفولانزای گسترده دچار شده اند و 43 نفر نیز به آن مشکوک هستند.

در مجموع تا کنون، آنفولانزای خوکی به 21 کشور سرایت کرده است.

در عین حال، برخی از کارشناسان گفته اند که توجه به کسانی که نشانه های آنفلوآنزای خوکی را نشان می دهند چندان فایده ای در جلوگیری از شیوع این بیماری ندارد زیرا این عوارض آنفلونزای خوکی مدتی پس از ورود ویروس عامل بیماری به بدن شخص مبتلا، قابل مشاهده و تشخیص است.

اقدامات بعمل آمده

اکثر فرودگاه های جهان به ایجاد قرنطینه اجباری روی آورده اند.

به گزارش فردا از بی بی سی، در آلمان، اقداماتی برای معاینه مسافران مظنون به ابتلای به آنفلوآنزای خوکی در فرودگاه بین المللی فرانکفورت به اجرا گذاشته شده و فرانسه نیز تدابیر مشابهی را در فرودگاه شارل دوگل اتخاذ کرده است.

کشورهای شرق آسیا، که مراکز اصلی بروز بیماری های سارس و آنفلوآنزای مرغی در سال های اخیر بوده اند، به خصوص در مورد شیوع آنفلوآنزای خوکی احساس نگرانی می کنند و هشدارهای سازمان بهداشت جهانی را به دقت مورد توجه قرار داده اند.

سنگاپور، تایلند، ژاپن و فیلیپین با استفاده از دماسنج های مخصوص، مسافرانی را که از منطقه آمریکای شمالی به این کشورها وارد می شوند تحت معاینه قرار می دهند و کره جنوبی و اندونزی نیز گفته اند همین شیوه را به کار خواهند گرفت.

هنگ کنگ و تایوان، همراه با روسیه، اعلام کرده اند که مسافران بازگشتی از مناطق آلوده را در قرنطینه قرار می دهند و دولت چین نیز از کسانی که ظرف دو هفته اخیر دارای عوارض بیماری آنفلوآنزا بوده اند خواسته خود را به مراکز درمانی معرفی کنند.

درهمین رابطه، باراک اوباما رییس جمهوری امریکا نیز ضمن ابراز نگرانی از شیوع این بیماری خواستار مقابله هرچه سریع‌تر برای جلوگیری از همه گیرشدن ویروس آنفولانزای خوکی شد.

خوش بختانه تا کنون، موردی از این بیماری در کشور ما گزارش نشده است؛ با این وجود و با توجه به شیوع گسترده آن، طبیعی است که مسئولان بهداشتی کشور همانند مورد آنفولانزای مرغی، تدابیر لازم را اندیشیده اند.


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » ایزدی ( جمعه 88/2/11 :: ساعت 12:54 صبح )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

دب اکبر
چگونه خواب های خود را به خاطر بیاوریم؟
جویندگان علم
نکته های نغز درباره مغز
علوم در زندگی
[عناوین آرشیوشده]
 

>> بازدید امروز: 5
>> بازدید دیروز: 32
>> مجموع بازدیدها: 125200
» درباره من «

علوم تجربی
ایزدی
من دبیر مدرسه راهنمایی هستم به شغل خود علاقه ی بسیار دارم.امیدوارم با نظرات خود مرا در بهتر شدن وبلاگم یاری کنید . با تشکر

» پیوندهای روزانه «

پایگاه جهانی اهل بیت [40]
بانک ملی ایران [44]
پست ایران [29]
خدمات وبلاگ [54]
علم نوین [33]
روش [73]
تبیان [45]
هنر دست بافی [87]
نمایشگاه کتاب فرهنگیان [35]
وزارت اموزش و پرورش [25]
گوگل [26]
دائرهالمعارف [27]
مدرسه راهنمایی جنت [41]
یاهو [14]
سازمان اموزش و پرورش استان اصفهان [70]
[آرشیو(16)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها «
علمی[8] . مذهبی[2] . اموزشی[2] . پرورشی . زندگینامه . اخبار . اطلاعات عمومی . گالری تصاویر .
» آرشیو مطالب «
دی 1387
بهمن 1387
اسفند 1387
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
خرداد 1388
آبان 1388
دی 1388
آذر 1388
بهمن 1388
اسفند 88

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «
کتابخانه الکترونیکی مرکز تحقیقات معلمان اصفهان
مدرسه جنت
علوم تجربی کلات نادری

» صفحات اختصاصی «

» لوگوی لینک دوستان «










» وضعیت من در یاهو «
یــــاهـو
» موسیقی وبلاگ «

» طراح قالب «