سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
علوم تجربی
 
 
جویای دانش در سایه عنایت خداوند است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله] 
»» قطب جنوب

قطب جنوب



علیرغم سرمای فوق العاده ، اقیانوسی که قطب جنوب را احاطه کرده غنی ترین ناحیه جهان از نظر حیات است . طی ماههای تابستان ، گیاهان میکروسکوپی پراکنده شده برای گروههای بزرگ کریل ها غذا فراهم می آورند و اینها به نوبه خود غذای پنگوئنها ، سیلها و والها را فراهم می کنند . اکثر حیوانات قطب جنوب در تابستان تولید مثل می کنند اما پنگوئنهای امپراطور در پاییز تخم گذاری می کنند و نرها در طی سردترین ماههای سال روی تخم ها می خوابند. دریاهای پوشیده از یخ اطراف قاره قطب جنوب ، خانه گونه های بسیاری از حیوانات است.

img/daneshnameh_up/c/c8/vserm0713.jpg



قطب جنوب قاره ای است که کاملاَ توسط دریا احاطه شده است . لایه یخی قطب جنوب اکثر زمین را می پوشاند در حالیکه روی قطعه سنگهای یکدست کشیده است . مساحتی بالغ بر 13 میلیون کیلومتر مربع (5 میلیون مایل مربع) را در بردارد و 4000 متر (13000 پا) عمق را دارا می باشد.


یخ دریا">

یخ دریا


یخ دریای حقیقی زمانی شکل می گیرد که روی دریا یخ می زند . ضخامت این لایه یخ بیش از 5 متر (15پا) نمی باشد . در حین زمستان شمال ، یخ دریا تقریباَ 7/11 میلیون کیلومتر مربع (5/4 میلیون مایل مربع) را در اقیانوس منجمد شمالی پوشش می دهد . در قطب جنوب یخ دریا در زمستان حدوداَ 19 میلیون کیلومتر مربع (5/7 میلیون مایل مربع) از اقیانوس اطراف قطب جنوب را پوشش می دهد . همانطور که دریا یخ می زند ، یخ جلویی به سمت جلو شروع به حرکت ، حدود 4 کیلومتر (5/2 مایل) در روز می نماید.

کوه یخی و جزایر یخی">

کوه یخی و جزایر یخی


وقتی که قسمتی از یخچچال وارد دریا می شود و می شکند به شکل یک کوه یخی و جزیره یخی در می آید . آنها می توانند صدها یارد کلفتی داشته باشند ، اما فقط یک دهم قد آنها قابل رویت در بالای سطح دریا می باشد . در قطب جنوب ، بعضی جزایر یخی مساحتی بیش از 1036 کیلومتر مربع (400 مایل مربع) را دارا می باشند.


img/daneshnameh_up/5/50/ghotb.jpg


حیات قطبی">

حیات قطبی



در قطب شمال و جنوب ، شکار کردن یکی از اثرات مخرب بر روی حیات وحش می باشد . بسیاری از حیوانات قطبی شامل والها ، شیران دریایی و پنگوئنها برای گوشتشان شکار می شدند . قبل از روزهای روشنایی با برق ، آنها برای چربیشان نیز شکار می شدند که این چربیها برای لستفاده در چراغهای روغن سوز تبدیل به روغن می شدند . جمعیت والها از همه ، بیشتر زجر کشید و تعداد آنها بصورت مصیبت باری کاهش پیدا کرد . وقتی که بازار روغن چراغ از بین رفت ، کشتار والها برای گوشتشان ادامه پیدا کرد . در 1994 اقیانوس اطراف قطب جنوب منطقه محافظت شده ای برای والها معین شد . بدون تهدید به شکار شدن ممکن است جمعیت والها بازسازی شود . برای این منظور انتظار چندین دهه می رود ، در هر حال این بخاطر نسبت زاد و ولد آهسته آنها می باشد.

انرژی ، صنایع و حیات">

انرژی ، صنایع و حیات


از بین رفتن سایر منابع طبیعی نیز می تواند برای حیات جانوران تهدید کننده باشد . قطب شمال و قطب جنوب هر دو ذخایر عظیمی از نفت ، گاز طبیعی ، زغال سنگ و مواد معدنی هستند . تا بحال ، سرمایه مواد معدنی قطب جنوب دست نخورده باقی مانده است . با این وجود ، در قطب شمال ، صنایع اصلی ، استخراج گاز و نفت می باشد . یکی از مهمترین مناطق تولید نفت ، دریای بیفورت نزدیک آلاسکای شمالی می باشد . نفت از بستر عمیق دریا به بالا رانده می شود و سپس از میان آلاسکا توسط خطوط لوله به بندری در اقیانوس آرام به اسم ولدز ، پمپ می شود . هر جا که نفت انتقال می یابد ، خطر مسدود شدن یا آلودگی وجوددار . در بیست و چهارم مارس 1989، تانکر نفت راکسان ولدز 42 میلیون لیتر (11 میلیون گالن) نفت خام را در آبهای پرنس ویلیام سوند ، در ساحل جنوبی آلاسکا ، وارد کرد . و میلیونها حیوان شامل سمورهای دریایی و عقابهای سرسفید را بصورت مصیبت باری کشت .




نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » ایزدی ( شنبه 87/10/21 :: ساعت 11:18 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

دب اکبر
چگونه خواب های خود را به خاطر بیاوریم؟
جویندگان علم
نکته های نغز درباره مغز
علوم در زندگی
[عناوین آرشیوشده]
 

>> بازدید امروز: 2
>> بازدید دیروز: 26
>> مجموع بازدیدها: 124991
» درباره من «

علوم تجربی
ایزدی
من دبیر مدرسه راهنمایی هستم به شغل خود علاقه ی بسیار دارم.امیدوارم با نظرات خود مرا در بهتر شدن وبلاگم یاری کنید . با تشکر

» پیوندهای روزانه «

پایگاه جهانی اهل بیت [40]
بانک ملی ایران [44]
پست ایران [29]
خدمات وبلاگ [54]
علم نوین [33]
روش [73]
تبیان [45]
هنر دست بافی [87]
نمایشگاه کتاب فرهنگیان [35]
وزارت اموزش و پرورش [25]
گوگل [26]
دائرهالمعارف [27]
مدرسه راهنمایی جنت [41]
یاهو [14]
سازمان اموزش و پرورش استان اصفهان [70]
[آرشیو(16)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها «
علمی[8] . مذهبی[2] . اموزشی[2] . پرورشی . زندگینامه . اخبار . اطلاعات عمومی . گالری تصاویر .
» آرشیو مطالب «
دی 1387
بهمن 1387
اسفند 1387
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
خرداد 1388
آبان 1388
دی 1388
آذر 1388
بهمن 1388
اسفند 88

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «
کتابخانه الکترونیکی مرکز تحقیقات معلمان اصفهان
مدرسه جنت
علوم تجربی کلات نادری

» صفحات اختصاصی «

» لوگوی لینک دوستان «










» وضعیت من در یاهو «
یــــاهـو
» موسیقی وبلاگ «

» طراح قالب «